veelgestelde vragen FAQ

In deze sectie beantwoorden we veelgestelde vragen over de cao Beroepsgoederenvervoer. Je vindt hier zowel algemene informatie als gedetailleerde uitleg over specifieke, vaak complexe onderdelen van de cao.

Onze speciaal ontwikkelde Excel-software biedt uitkomst bij het berekenen van uren, vergoedingen en toeslagen voor de loonadministratie. Omdat de cao ingewikkeld kan zijn, biedt deze software een betrouwbare en efficiënte oplossing. Hiermee zorg je ervoor dat alle berekeningen correct worden uitgevoerd. De software is eenvoudig te verkrijgen in onze winkel.

Kom je er niet uit met de informatie in deze FAQ-sectie of heb je specifieke vragen? Gebruik dan gerust onze chatbox. Ons team staat klaar om je direct te helpen en verdere ondersteuning te bieden.

Zoek en lees èèn of meerdere FAQ’s die jouw aanspreken


een keuze te maken tussen maand- en 4-weken salarisbetalingen

De VKV Calculator is speciaal ontworpen om de complexe berekeningen van loonuren, vergoedingen en toeslagen binnen de cao-beroepsgoederenvervoer te vereenvoudigen, waardoor tijd en administratieve kosten worden bespaard.

De keuze tussen maand- en 4-weken salarisbetalingen is cruciaal omdat deze invloed heeft op de consistentie en nauwkeurigheid van de loonadministratie, vooral gezien de specifieke regelingen en toeslagen in de cao-beroepsgoederenvervoer.

Handmatige berekeningen kunnen tijdrovend zijn en leiden tot fouten, vooral bij het beheren van meerdere chauffeurs. Dit kan resulteren in verkeerde uitbetalingen en een gebrek aan overzicht.

Een maandloonperiode kan complicaties veroorzaken bij het verrekenen van overuren en tijd voor tijd regelingen, vooral omdat de werkuren per maand kunnen variëren en weken soms overlappen tussen maanden.

Een 4-weken salarisperiode biedt een stabiele loonbetaling, consistente overurenberekening, en voorkomt complicaties bij het verrekenen van werkuren die over verschillende maanden verspreid zijn.

Licentie en algemene voorwaarden

Je kunt je licentie opzeggen door schriftelijk een opzegging in te dienen met een opzegtermijn van één maand. Dit kan via e-mail of traditionele post.

Een standaard licentieperiode duurt 12 maanden, tenzij anders is overeengekomen. Proeflicenties zijn korter en duren meestal één maand.

Jaclang is niet aansprakelijk voor schade die ontstaat door het gebruik van de programmatuur. De programmatuur dient als hulpmiddel en wordt gebruikt op eigen risico. Aansprakelijkheid is beperkt tot de directe schade en maximaal tot de factuurwaarde van de overeenkomst.

Als je je licentie niet op tijd opzegt, wordt deze stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd. Je kunt daarna nog steeds opzeggen met een opzegtermijn van één maand.

Als Jaclang de overeenkomst ontbindt, worden alle vorderingen direct opeisbaar. Je verliest onmiddellijk het recht om de programmatuur te gebruiken.

Na het verstrijken van de licentieduur wordt de programmatuur gedeactiveerd, en kun je geen nieuwe berekeningen meer uitvoeren. Je dient zelf de programmatuur van je systemen te verwijderen.

Na afloop van de licentie moet je de programmatuur van je systemen verwijderen. De programmatuur genereert na de licentieperiode geen berekeningsresultaten meer.

Het gebruiksrecht is niet-exclusief en beperkt tot een specifieke afdeling binnen je organisatie. Gebruik voor meerdere afdelingen, filialen of klanten is niet toegestaan zonder aanschaf van een Corporate Edition.

Betalingen moeten vooraf worden voldaan via iDeal of overboeking. Bij overboeking dien je binnen de op de factuur vermelde termijn te betalen om verzuim te voorkomen.

Bij schending van de gebruiksvoorwaarden kan Jaclang de overeenkomst onmiddellijk ontbinden en schadevergoeding eisen. Dit geldt bijvoorbeeld als je de programmatuur zonder toestemming kopieert of deelt met derden.

Stage en BBL-leerlingen in het Beroepsgoederenvervoer

Ja, BBL-leerlingen die buiten hun standplaats werkzaamheden verrichten, hebben recht op de verblijfskostenvergoeding zoals geregeld in artikel 40 van de cao.

Stagiairs die buiten hun standplaats werkzaamheden verrichten tijdens hun stage in het beroepsgoederenvervoer hebben, net als reguliere werknemers, recht op een verblijfskostenvergoeding volgens de cao.

De duur van de stage wordt doorgaans bepaald door het opleidingsinstituut en vastgelegd in het stagecontract. De cao zelf legt geen maximale of minimale duur op voor stages, behalve voor BBL-leerlingen, die een specifiek programma volgen.

De cao biedt geen specifieke vakantiedagenregeling voor stagiairs, behalve voor BBL-leerlingen. De vakantiedagen voor stagiairs worden vaak geregeld in overleg met de werkgever en het opleidingsinstituut, zoals vastgelegd in het stagecontract.

Het vakantiejaar voor BBL-leerlingen loopt van 16 augustus tot en met 15 augustus van het volgende jaar. De vakantierechten verschillen tussen partieel- en niet-partieel leerplichtige leerlingen, en er zijn specifieke regels voor het opnemen van vakantiedagen, inclusief zomervakantie en snipperdagen.

In het jaar van indiensttreding of beëindiging van het dienstverband wordt de duur van de vakantie van BBL-leerlingen pro rata berekend op basis van het verstreken deel van het jaar, met afronding van gedeelten van dagen.

Het salaris van BBL-leerlingen wordt berekend op basis van het aantal dagen onderwijs per week. Bij één dag onderwijs per week ontvangen zij 4/5 van het vastgestelde jeugdloon, en bij twee dagen onderwijs per week ontvangen zij 3/5 van het jeugdloon.

Om recht te hebben op de volledige stagevergoeding, moet een stagiair ten minste vier dagen per week stage lopen. Bij minder dan vier dagen per week wordt de vergoeding naar rato berekend

Nee, de stagevergoeding zoals beschreven in artikel 41 van de cao is niet van toepassing op BBL-leerlingen. BBL-leerlingen vallen onder de specifieke bepalingen van artikel 11 van de cao.

De afhandeling van ziekte tijdens de stage wordt meestal geregeld in het stagecontract. Het is belangrijk dat stagiairs zich tijdig ziek melden bij zowel de werkgever als het opleidingsinstituut. De betaling van de stagevergoeding tijdens ziekte kan variëren en wordt vaak in het contract vastgelegd

BBL-leerlingen ontvangen in de eerste periode van hun dienstverband een voorschot van één bruto functieloon. Dit wordt verrekend met de laatste salarisbetaling bij uitdiensttreding.

Een stagiair is iemand die, als onderdeel van een erkende opleiding en op basis van een stagecontract met de werkgever en het opleidingsinstituut, ervaring opdoet op de werkvloer. Dit is exclusief BBL-leerlingen.

Een stagiair moet een stagecontract hebben dat is afgesloten tussen de werkgever, het opleidingsinstituut en de stagiair zelf. Dit contract legt de afspraken vast over de stage, zoals de duur, de werkzaamheden en de vergoeding.

Ja, BBL-leerlingen vallen onder de specifieke bepalingen van artikel 11 van de cao. Zij hebben andere vakantierechten en loonspecificaties dan reguliere stagiairs.

Veelgestelde Vragen over de Cao en Arbeidsvoorwaarden in het Beroepsgoederenvervoer

Als een werknemer minder dan 40 uur werkt van maandag tot en met vrijdag, mag de werkgever het tekort aan uren verrekenen met de zaterdaguren. De werknemer ontvangt dan het basissalaris voor de verrekende uren en een toeslag voor de resterende zaterdaguren.

Overuren moeten per week worden berekend en uitbetaald tegen een vastgesteld percentage. Dit betekent dat als een werknemer in de ene week minder uren werkt en in de andere week meer, de overuren in die tweede week extra worden uitbetaald.

Werknemers met een fulltime contract (40 uur per week) hebben recht op loongarantie. Als een werknemer in een week minder dan 40 uur werkt, moet de werkgever het tekort aan uren aanvullen tot 40 uur. Overuren worden op weekbasis berekend en uitbetaald tegen een vastgesteld percentage.

Werknemers hebben recht op een toeslag bovenop hun uurloon voor uren gewerkt op zaterdag. Als een werknemer doordeweeks minder dan 40 uur heeft gewerkt, mag de werkgever het tekort aan uren verrekenen met de zaterdaguren

Werknemers hebben recht op een minimumvakantiebijslag gebaseerd op een bepaalde loonschaal. Dit geldt ook als hun loon is ingedeeld in lagere schalen, aangezien de vakantiebijslag hoger is dan deze lagere schalen.

Een bedrijf valt onder de cao beroepsgoederenvervoer als het in Nederland is gevestigd en beschikt over een NIWO-vergunning voor nationaal en internationaal beroepsgoederenvervoer. Ook zonder NIWO-vergunning kan een bedrijf onder de cao vallen als het goederen voor anderen vervoert tegen betaling over de weg.

Werknemers hebben recht op een verblijfskostenvergoeding als ze langer dan vier uur van hun standplaats zijn. Deze vergoeding wordt betaald als vaste bedragen, ongeacht of de werknemer daadwerkelijk kosten heeft gemaakt.

Werknemers die rijden in een voertuig waarvoor rijbewijs B nodig is, moeten minimaal worden ingedeeld in een bepaalde loonschaal volgens de cao beroepsgoederenvervoer.

Werknemers hebben recht op de arbeidsvoorwaarden die in de cao zijn vastgelegd, zoals loongarantie, verblijfskostenvergoeding, toeslagen voor zaterdagwerk, en vakantiebijslag.

Als een werknemer onder de cao beroepsgoederenvervoer valt, is de werkgever verplicht om alle bepalingen van de cao na te leven, inclusief loongarantie, toeslagen, verblijfskostenvergoeding, en de juiste indeling in loonschalen.

Veelgestelde Vragen over Reiskostenvergoeding Woon-werkverkeer

Om de reiskostenvergoeding te berekenen, bepaal je eerst de enkele reisafstand naar je werk. Trek vervolgens de eerste 10 kilometer af van deze afstand. Het resterende aantal kilometers komt in aanmerking voor de vergoeding. Voor de terugreis geldt dezelfde berekening.

De woon-werkafstand wordt berekend met behulp van een routeplanner, zoals die van de ANWB. Hierbij wordt de kortste route van het huisadres naar de standplaats gebruikt om het aantal kilometers per enkele reis te bepalen.

Ja, als een werknemer eerder al een hogere reiskostenvergoeding ontving dan de standaardvergoeding, blijft deze hogere vergoeding meestal van kracht, tenzij anders is afgesproken met de werkgever.

Ja, werkgevers mogen afwijken van de standaard reiskostenvergoeding en een hogere vergoeding bieden dan het door de belastingdienst vastgestelde tarief. Als een werknemer vóór een bepaalde datum al een hogere reiskostenvergoeding ontving, blijft deze hogere vergoeding doorgaans van kracht, tenzij anders overeengekomen.

Werknemers hebben geen recht op reiskostenvergoeding als de werkgever zorgt voor vervoer van en naar het werk. Daarnaast is de werkgever niet verplicht om extra reiskosten te vergoeden als de werknemer verder weg gaat wonen door een verhuizing.

Als de enkele reisafstand minder dan 10 kilometer is, ontvangt de werknemer geen reiskostenvergoeding, aangezien de vergoeding pas geldt vanaf 10 kilometer per enkele reis.

Als een werknemer verhuist en verder weg van het werk gaat wonen, is de werkgever niet verplicht om de extra reiskosten te vergoeden. De vergoeding blijft gebaseerd op de afgesproken kilometers volgens het beleid van de werkgever.

Stagiairs die ten minste vier dagen per week op de werkvloer ervaring opdoen, ontvangen een minimale stagevergoeding van een vast bedrag per maand. Voor stagiairs die minder dan vier dagen per week stage lopen, geldt een evenredig lager bedrag. Deze regeling is niet van toepassing op BBL-leerlingen.

De reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer is een belastingvrije vergoeding die werkgevers aan werknemers kunnen betalen voor de kosten die zij maken om van huis naar het werk en weer terug te reizen. Het bedrag per kilometer wordt jaarlijks aangepast en is afhankelijk van de geldende belastingregels.

Voor een enkele reis wordt maximaal 25 kilometer vergoed, bovenop de eerste 10 kilometer. Dit betekent dat alleen de kilometers tussen 10 en 25 worden vergoed

De vergoeding geldt voor de afstand boven de eerste 10 kilometer van een enkele reis, met een maximum van 25 kilometer per enkele reis.

Verblijfskostenvergoeding in het Beroepsgoederenvervoer

Zonder cao kan de Belastingdienst akkoord gaan met onbelaste vergoedingen, mits de omstandigheden vergelijkbaar zijn met die van cao-werknemers en goed gedocumenteerd zijn.

Bij overstaandagen ontvangt de chauffeur een belastingvrije vergoeding en een belaste toeslag, specifiek voor dagen waarop niet gereden kan worden.

Bij meerdaagse ritten zijn er drie bestanddelen: begindag, tussendag en einddag, waarbij de vergoeding start bij de begindag en eindigt wanneer de chauffeur terug is op de standplaats.

Ja, de cao beroepsgoederenvervoer maakt de verblijfskostenvergoeding verplicht voor chauffeurs die meer dan 4 uur van de standplaats zijn.

Ja, zoals vergoedingen voor woon-werkverkeer en nachttoeslagen, hoewel sommige niet te combineren zijn met de verblijfskostenvergoeding

De verblijfskostenvergoeding is een door de belastingdienst bepaalde belastingvrije vergoeding voor chauffeurs die tijdens meerdaagse ritten onderweg zijn.

Een tussendag is een dag tussen de begin- en einddag van een rit, terwijl een overstaandag een dag is waarop de chauffeur niet rijdt, bijvoorbeeld door een zon- of feestdag.

Een tussendag is een dag in een meerdaagse rit tussen de begin- en einddag van een rit, een overstaandag is een tussendag waarop de chauffeur niet mag rijden, bijvoorbeeld door een zon- of feestdag in het land waar hij zich bevindt.

Andere termen zijn onder andere overnachtingsgeld, koffiegeld en verteergeld, maar de juiste term is ‘verblijfskostenvergoeding’.

Hotelovernachtingen, maaltijden en kleine onkosten zoals telefoonkosten vallen buiten de verblijfskostenvergoeding en moeten door de werkgever worden vergoed.

Tools zoals jaclang.nl en verblijfskostenvergoeding.nl zijn beschikbaar om de verblijfskostenvergoeding te berekenen.

Verblijfskostenvergoeding PRO Totaal (Tegader)

Vakantiedagen worden berekend op basis van de geboortedatum of datum van indiensttreding. Het programma houdt rekening met deeltijdwerkers en biedt de mogelijkheid om ATV-dagen apart te registreren of te combineren met vakantiedagen.

Het programma ondersteunt zowel maandelijkse als 4-wekelijkse salarisberekeningen. Het houdt rekening met gebroken weken en biedt tools om alle uren en vergoedingen correct te berekenen, zelfs in complexe situaties zoals gebroken maanden.

Het programma is zo ingesteld dat het gemakkelijk kan overschakelen naar de exacte waarden zoals vastgelegd in de cao beroepsgoederenvervoer. Dit zorgt ervoor dat alle berekeningen conform de cao zijn, terwijl er ook ruimte is voor bedrijfsspecifieke aanpassingen.

Je kunt het programma direct aanschaffen via verblijfskostenvergoeding.nl en vandaag nog beginnen met het vereenvoudigen van je loonadministratie. Voor meer informatie of hulp kun je contact opnemen met Jaco via info@verblijfskostenvergoeding.nl.

Ja, het programma kan zowel vaste contracten als 0-urencontracten en oproepkrachten beheren (wat hetzelfde is). Het biedt instellingen om de juiste berekeningen te maken, ongeacht het type dienstverband.

Dit programma is ideaal voor transportbedrijven die geen dure urenregistratieprogramma’s willen aanschaffen, maar toch nauwkeurig hun loonadministratie willen beheren volgens de cao beroepsgoederenvervoer.

De Verblijfskostenvergoeding PRO Totaal, ook wel Tegader genoemd, is een Excel-programma dat speciaal is ontworpen voor transportbedrijven. Het combineert de maandelijkse en 4-wekelijkse berekeningen in één tool, gebaseerd op de cao beroepsgoederenvervoer. Het helpt bij het berekenen van uren, vergoedingen en toeslagen.

Verblijfskostenvergoeding.nl is een gespecialiseerde dienstverlener voor de transportsector, met een focus op het beheren van verblijfskosten, urenregistratie, en toeslagen binnen de cao voor het beroepsgoederenvervoer over de weg. Ons belangrijkste product is Tegader, een gebruiksvriendelijk Excel-programma dat je helpt om al je administratieve taken te vereenvoudigen.

In tegenstelling tot veel andere programma’s is de Verblijfskostenvergoeding PRO Totaal volledig gebaseerd op de cao beroepsgoederenvervoer, wat betekent dat het speciaal is afgestemd op de behoeften van transportbedrijven. Het biedt uitgebreide mogelijkheden om alle soorten uren, toeslagen en vergoedingen te berekenen, inclusief complexe regelingen zoals tijd-voor-tijd.

Het programma berekent verblijfskostenvergoeding, overuren, toeslagen voor nacht- en weekendwerk, vakantie-uren, en biedt flexibele instellingen voor zowel vaste dienst als 0-urencontracten of oproepkrachten (wat hetzelfde is). Het is volledig aanpasbaar aan de specifieke behoeften van een bedrijf.

Naast de verblijfskostenvergoeding kunnen bedrijven ook vergoedingen berekenen voor nachturen, meerdaagse ritten, woon-werkverkeer, en belaste toeslagen, zoals de vergoeding voor een tussendag wanneer er op een zon- of feestdag niet gereden mag worden, dit is de overstaanvergoeding.

Verblijfskostenvergoeding.nl en het Excel-programma Tegader

Ons team van experts werkt continu aan het bijwerken en verbeteren van onze content en ons Excel-programma Tegader. We volgen de laatste ontwikkelingen in de cao transport en wetgeving, zodat je altijd toegang hebt tot de meest actuele en relevante informatie.

Je kunt ons bereiken via e-mail op info@verblijfskostenvergoeding.nl of telefonisch op +06 15680923. We zijn gevestigd aan De Stelling 10-49, 8232 EB Lelystad. We staan altijd klaar om je te helpen met al je vragen en zorgen.

Ja, we zijn een onafhankelijke bron die objectieve en onbevooroordeelde informatie en advies biedt. Ons doel is om jou te helpen de regelgeving en mogelijkheden binnen je cao optimaal te benutten, zonder enige commerciële bias.

Ja, we bieden een 30 dagen proefversie van de PRO TOTAAL versie voor € 40,-. Dit geeft je de kans om het programma uitgebreid te testen en te beoordelen of het aan je behoeften voldoet.

Onze focus ligt volledig op de transportsector, wat betekent dat we diepgaande kennis hebben van de cao-regels die voor jou van belang zijn. Daarnaast bieden we betrouwbare, up-to-date informatie en een gebruiksvriendelijk Excel-programma dat speciaal is ontworpen om aan de behoeften van transportbedrijven te voldoen.

Onze missie is om kleine en middelgrote zelfstandige transportondernemers te ondersteunen met betrouwbare informatie en tools, zodat ze de regelgeving binnen de cao transport optimaal kunnen benutten en zich kunnen concentreren op hun kernactiviteiten.

Tegader is specifiek ontworpen voor de transportsector, met een focus op het beroepsgoederenvervoer over de weg. Het programma biedt uitgebreide functionaliteiten om uren, verblijfskostenvergoedingen en toeslagen nauwkeurig te berekenen, altijd in lijn met de meest recente cao-richtlijnen.

We bieden uitgebreide ondersteuning en advies op maat. Onze helpdesk is 24/7/365 beschikbaar, bemand door de oprichter zelf, zodat je altijd op ons kunt rekenen voor directe hulp en advies.

Kleine en middelgrote zelfstandige transportondernemers kunnen veel baat hebben bij onze diensten. Of je nu één chauffeur hebt of een team van meer dan 100, onze tools en informatie helpen je om nauwkeurig en efficiënt te werken volgens de cao-richtlijnen.

Vergoedingen en Toeslagen in de Transport- en Logistieksector

Toeslagen voor internationale ritten worden berekend op basis van de duur van de rit, ongeacht de landsgrenzen. Echter, er is een uitzondering voor nationale feestdagen in het land waar de chauffeur zich bevindt. Als er op zo’n dag niet gereden mag worden, krijgt de chauffeur een speciale vergoeding voor de zogenaamde overstaan- of tussendag.

Bedrijven kunnen tijd besparen door de geautomatiseerde berekeningen van vergoedingen en toeslagen, wat de administratie aanzienlijk vereenvoudigt. Door nauwkeurige en snelle berekeningen kunnen bedrijven maandelijkse kosten besparen door efficiëntere processen en minder kans op fouten.

De vergoeding voor overstaan- of tussendagen wordt toegepast wanneer een chauffeur vanwege een nationale feestdag niet mag rijden in het land waar hij zich bevindt. Deze dagen worden anders vergoed dan reguliere werkdagen en zijn belangrijk om correct bij te houden in de administratie.

Ja, je kunt een 30 dagen proefversie van de PRO TOTAAL versie aanschaffen voor € 40,- om het programma uit te proberen en te beoordelen of het voldoet aan de behoeften van jouw bedrijf.

Ja, de software kan complexere scenario’s aan, zoals vrijwillige tijd-voor-tijd regelingen. Deze regeling biedt flexibiliteit in het opsparen van uren en het kiezen van hoe deze worden uitbetaald of opgenomen als vrije tijd, en de software is uitgerust om deze berekeningen nauwkeurig uit te voeren.

Een chauffeur heeft recht op een onkostenvergoeding tijdens meerdaagse ritten als hij langer dan 24 uur van de standplaats is. Deze vergoeding is onafhankelijk van de bestemming en wordt berekend op basis van de ritduur en de cao-richtlijnen.

Correcte urenregistratie is essentieel om ervoor te zorgen dat chauffeurs de vergoedingen ontvangen waar ze wettelijk recht op hebben. Je software helpt bedrijven door nauwkeurige urenverantwoordingsstaten te genereren en vergoedingen per maand of periode correct te berekenen, waardoor fouten worden geminimaliseerd.

Chauffeurs in de transportsector hebben recht op verschillende vergoedingen en toeslagen, zoals verblijfskostenvergoedingen, nachttoeslagen, en vergoedingen voor overstaan- en tussendagen. Deze vergoedingen zijn vastgelegd in de cao Beroepsgoederenvervoer en kunnen per dag en per rit variëren.

De grootste uitdagingen zijn de complexiteit van de als/dan voorwaarden en de dagelijkse variaties in ritten en werktijden. Zonder de juiste tools kan dit een tijdrovend proces zijn dat vatbaar is voor fouten. Daarom is gespecialiseerde software zoals de VKV Calculator essentieel.

Chauffeurs profiteren van de zekerheid dat ze de vergoedingen ontvangen waar ze recht op hebben, gebaseerd op correcte en nauwkeurige urenregistraties. Dit zorgt voor een correcte vergoeding per salarisperiode en vermindert de kans op onjuist uitbetaalde vergoedingen.

Vragen over de VKV Calculator en Onkostenvergoeding

Ons team van experts werkt continu aan het bijwerken en verbeteren van onze content en ons Excel-programma Tegader. We volgen de laatste ontwikkelingen in de cao transport en wetgeving, zodat je altijd toegang hebt tot de meest actuele en relevante informatie.

Je kunt ons bereiken via e-mail op info@verblijfskostenvergoeding.nl of telefonisch op +06 15680923. We zijn gevestigd aan De Stelling 10-49, 8232 EB Lelystad. We staan altijd klaar om je te helpen met al je vragen en zorgen.

Ja, we zijn een onafhankelijke bron die objectieve en onbevooroordeelde informatie en advies biedt. Ons doel is om jou te helpen de regelgeving en mogelijkheden binnen je cao optimaal te benutten, zonder enige commerciële bias.

Ja, we bieden een 30 dagen proefversie van de PRO TOTAAL versie voor € 40,-. Dit geeft je de kans om het programma uitgebreid te testen en te beoordelen of het aan je behoeften voldoet.

Onze focus ligt volledig op de transportsector, wat betekent dat we diepgaande kennis hebben van de cao-regels die voor jou van belang zijn. Daarnaast bieden we betrouwbare, up-to-date informatie en een gebruiksvriendelijk Excel-programma dat speciaal is ontworpen om aan de behoeften van transportbedrijven te voldoen

Onze missie is om kleine en middelgrote zelfstandige transportondernemers te ondersteunen met betrouwbare informatie en tools, zodat ze de regelgeving binnen de cao transport optimaal kunnen benutten en zich kunnen concentreren op hun kernactiviteiten.

Verblijfskostenvergoeding.nl is een gespecialiseerde dienstverlener voor de transportsector, met een focus op het beheren van verblijfskosten, urenregistratie, en toeslagen binnen de cao voor het beroepsgoederenvervoer over de weg. Ons belangrijkste product is Tegader, een gebruiksvriendelijk Excel-programma dat je helpt om al je administratieve taken te vereenvoudigen.

Tegader is specifiek ontworpen voor de transportsector, met een focus op het beroepsgoederenvervoer over de weg. Het programma biedt uitgebreide functionaliteiten om uren, verblijfskostenvergoedingen en toeslagen nauwkeurig te berekenen, altijd in lijn met de meest recente cao-richtlijnen.

We bieden uitgebreide ondersteuning en advies op maat. Onze helpdesk is 24/7/365 beschikbaar, bemand door de oprichter zelf, zodat je altijd op ons kunt rekenen voor directe hulp en advies.

Kleine en middelgrote zelfstandige transportondernemers kunnen veel baat hebben bij onze diensten. Of je nu één chauffeur hebt of een team van meer dan 100, onze tools en informatie helpen je om nauwkeurig en efficiënt te werken volgens de cao-richtlijnen.

Wat je moet weten over Nachttoeslag in de CAO Beroepsgoederenvervoer

Ja, de nachttoeslag kan gelijktijdig van toepassing zijn met de overurentoeslag. Beide toeslagen staan los van elkaar.

Artikel 37 specificeert dat de nachttoeslag geldt voor ééndaagse ritten. Voor meerdaagse ritten kunnen andere bepalingen van toepassing zijn.

De hoogte van de nachttoeslag kan worden berekend met behulp van de calculator beschikbaar op verblijfskostenvergoeding.nl/winkel.

De nachttoeslag wordt berekend als 19% van het uurloon voor de diensturen binnen de vastgestelde tijdsperiode. Werkgevers kunnen dit percentage in positieve zin aanpassen ten gunste van de werknemer

Ja, de nachttoeslag geldt voor diensturen op alle dagen van de week, inclusief het weekend.

Nee, de nachttoeslag kan niet in mindering worden gebracht. Werkgevers mogen enkel in positieve zin afwijken van het percentage.

De nachttoeslag geldt voor werknemers in het beroepsgoederenvervoer die tijdens ééndaagse ritten werken tussen 21:00 en 05:00 uur.

De volledige CAO beroepsgoederenvervoer is te vinden op jaclang.nl. Voor aanvullende informatie kun je terecht bij FNV of TLN, of neem contact op met Verblijfskostenvergoeding.nl voor advies op maat.

Bij samenloop van de nachttoeslag met de ploegendiensttoeslag, zoals beschreven in artikel 36 van de CAO, wordt alleen de ploegendiensttoeslag uitgekeerd.

Nachttoeslag is een extra vergoeding van 19% van het uurloon voor werknemers tijdens ’n eendaagse rit tussen 21:00 uur en 05:00 uur, zoals vastgelegd in artikel 37 van de CAO beroepsgoederenvervoer.


Disclaimer voor de Veelgestelde Vragen (FAQ)

De informatie die in deze Veelgestelde Vragen (FAQ) sectie wordt verstrekt, is bedoeld als algemene richtlijn. Hoewel we ons best doen om correcte en actuele informatie te bieden, kan het zijn dat specifieke omstandigheden en situaties afwijken. De antwoorden in deze FAQ zijn gebaseerd op de kennis en informatie die op het moment van schrijven beschikbaar was en kunnen op elk moment zonder voorafgaande kennisgeving worden bijgewerkt.